Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Zarządzenie o obniżeniu wysokości kosztów pośrednich. Mam nadzieję, że decyzja ta uruchomi wiele korzystnych dla uczelni procesów - mówi Rektor UPP | Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Zarządzenie o obniżeniu wysokości kosztów pośrednich. Mam nadzieję, że decyzja ta uruchomi wiele korzystnych dla uczelni procesów - mówi Rektor UPP

11 grudnia 2020 r. podpisane zostało Zarządzenie Rektora UPP o obniżeniu wysokości kosztów pośrednich dla tematów zleconych przez podmioty zewnętrzne oraz usług szkoleniowych. O tym dlaczego podjęta została taka decyzja oraz jakie ma przynieść korzyści rozmawiamy z Rektorem UPP prof. dr. hab. Krzysztofem Szoszkiewiczem (K.SZ).

 

I.C. Właśnie opublikowane zostało zarządzenie dotyczące obniżenia kosztów pośrednich od umów zleconych. Działanie to zapowiadał Pan Rektor już w swoim programie wyborczym jako jeden z elementów wsparcia dla realizujących projekty. Dlaczego jest to takie ważne?

K.SZ. Decyzja ta ma na celu zwiększenie ilości tematów zleconych przez podmioty zewnętrzne oraz usług szkoleniowych. W ten sposób spełniam jeden z najważniejszych elementów mojego programu, jaki zaproponowałem ubiegając się o funkcję rektora. Liczę, że to jest dopiero początek i jeśli decyzja wpłynie pozytywnie na stan finansów uczelni to w kolejnym roku proces ten będzie kontynuowany.

 

I.C. Obniżenie kosztów pośrednich czyli narzutu uczelni to niecodzienne posunięcie. To chyba decyzja unikalna na skalę ogólnopolską?
 

K.SZ. Obniżanie poziomu narzutów uczelnianych zdarza się na pewno bardzo rzadko i częściej dowiadujemy się o problemach finansowych na różnych uczelniach i planach ratunkowych, które przewidują większe obciążenia dla kierowników tematów. Moja inicjatywa nie wynika jednak z analizy polityki finansowej realizowanej na innych uczelniach, ale z mojego osobistego doświadczenia – byłem bowiem kierownikiem kilkudziesięciu grantów i tematów zleconych, a także zorganizowałem około setki szkoleń specjalistycznych. Gdyby obciążenia finansowe były niższe, to moglibyśmy z moimi współpracownikami pozyskać więcej zleceń dostarczając uczelni znacznie większych przychodów.

 

I.C. Czego spodziewa się Pan Rektor po wejściu w życie tego zarządzenia? Jakie efekty zamierza uzyskać?  
 

K.SZ. Mam nadzieję, że decyzja ta uruchomi wiele korzystnych dla uczelni procesów. Po pierwsze liczę, że nasi pracownicy, którzy powszechnie angażują się w przedsięwzięcia badawcze i dydaktyczne w różnych firmach i instytucjach, przeniosą tego typu aktywności na uczelnię. Obniżanie narzutów powinno zatem skłonić wielu naukowców do wyjścia z tej swoistej „szarej strefy”. Obowiązujące do tej pory obciążenia zniechęcały do aktywności, a w wielu wypadkach nie pozwalały z przyczyn ekonomicznych na podjęcie zleceń poprzez uczelnię. Ponadto, niższy poziom narzutów spowoduje większą konkurencyjność naszych ofert i przez to możemy liczyć na większą skuteczność w pozyskiwaniu zleceń, w których cena jest istotnym kryterium wyboru. Efektem tej decyzji ma być wzrost pozyskiwanych kwot od podmiotów zewnętrznych, co będzie miało korzystny wpływ na stan finansów uczelni. Należy też pamiętać, że kategoria naukowa dyscyplin naukowych zależy w dużym stopniu od efektów finansowych badań i prac rozwojowych, a zatem wzrost ilości pozyskiwanych środków poprawi nasze szanse w ewaluacji dyscyplin naukowych – a ta z kolei bezpośrednio wpływa na poziom subwencji wpływającej na uczelnię.

 

I.C. Na co kierownicy tematów zleconych mogą przeznaczać zwolnione środki?
 

K.SZ. Zwolnione środki mogą z pewnością wpłynąć korzystnie na poziom wynagrodzeń zespołów realizujących zlecenia, co jest ważnym czynnikiem motywującym pracowników i pozwala utrzymać wysoko wykwalifikowany personel w katedrach. Pełniąc funkcję Prorektora ds. nauki i współpracy międzynarodowej, przekonałem się że najsilniejsze naukowo zespoły realizują ambitne strategie rozwoju naukowego i starają się inwestować pozyskiwane środki w rozwój infrastruktury i aparaturę naukowo-badawczą. Będzie im teraz trochę łatwiej.

 

Pytania zadawała Iwona Cieślik, Rzeczniczka prasowa UPP

 

Zarządzenie nr 251/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2020 roku w sprawie wysokości kosztów pośrednich dla poszczególnych rodzajów działalności.

WYDZIAŁY