Od marca tego roku, ze względu na sytuację epidemiczną, w naszej uczelni wykorzystywane są narzędzia informatyczne ułatwiające komunikację oraz realizację zajęć w trybie zdalnym. W sierpniu zostało powołane Centrum e-Learningu. Celem jego działań jest wsparcie pracowników oraz studentów w zakresie wykorzystania systemów informatycznych oraz platform edukacji zdalnej.
Prowadzenie nauki zdalnej, w związku z wybuchem epidemii COVID-19, okazało się wielkim wyzwaniem przed jakim stanął Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Już w marcu w naszej uczelni został utworzony Zespół ds. wdrożenia kształcenia zdalnego, który dokonał wyboru narzędzi informatycznych do prowadzenia zajęć online oraz przekazał dostęp do nich pracownikom oraz studentom. W sierpniu, zarządzeniem nr 125/2020 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, powołane zostało Centrum e-Learningu UPP.
Ułatwienie pracy w trybie online
- W warunkach dużej różnorodności systemów informatycznych uczelni, wymiana danych pomiędzy nimi nie jest łatwa, wymaga czasu oraz środków finansowych, o które będziemy się starać. Stąd na chwilę obecną pozostają do Państwa dyspozycji platformy i systemy wykorzystywane w poprzednim semestrze - mówi dr hab. inż. Ireneusz Laks, Kierownik Centrum e-Learningu.
Głównym priorytetem Centrum jest utworzenie, wdrożenie, konfigurowanie oraz rozwój spójnej uczelnianej platformy e-learningowej, umożliwiającej organizację i realizację zajęć w trybie zdalnym.
- Planujemy wdrożenie rozwiązań, które pozwolą na integrację kont systemów e-learningowych z wirtualnym dziekanatem, a użytkownik będzie wykorzystywał tylko jeden login i hasło, które można aktualizować w jednym miejscu – dodaje Kierownik Centrum e-Learningu.
Rozwój zasobów szkoleniowych
Dotychczasowa działalność Centrum skupiała się na analizach rozwiązań oraz zagadnieniach technicznych i organizacyjnych związanych między innymi z obsługą kont w systemach. Administratorzy systemów byli i są mocno zaangażowani w proces importu nowych użytkowników, przede wszystkim studentów pierwszego roku. Testowano stabilność i bezpieczeństwo systemu Moodle. Opracowywane są nowe instrukcje dla użytkowników, które będą stopniowo udostępniane.
- Opracujemy wytyczne do organizacji i prowadzenia zajęć w trybie synchronicznym (online) oraz asynchronicznym (bez kontaktu bezpośredniego, np. dla ćwiczeń projektowych). Powstałe dobre praktyki posłużą weryfikacji wiedzy i umiejętności studentów oraz do ich aktywizowania - tłumaczy dr hab. inż. Ireneusz Laks. - Planowane są szkolenia zdalne z obsługi nowej dla wielu pracowników i studentów platformy Moodle. Zachęcamy do korzystania z tej platformy i zgłaszania zapotrzebowania na tworzenie kursów poprzez udostępniony formularz.
Centrum e-Learningu będzie wspierać wykładowców oraz studentów w efektywnym wykorzystaniu dostępnych rozwiązań. Planowany jest rozwój zasobów szkoleniowych portalu e-learningowego, gdzie pojawiać się będą materiały dotyczące obsługi trzech głównych platform: Moodle, MS Teams, Google for Education oraz systemów wideokonferencyjnych ZOOM i BigBlueButton (dostępny na platformie Moodle).
Centrum e-Learningu to sześcioosobowy zespół
Centrum jest jednostką doradczą dla Rektora ds. studiów w zakresie kształcenia na odległość. Doradztwo i wsparcie obejmie takie kwestie jak: regulamin studiów, zasady metodyki i rozliczania zajęć w trybie zdalnym oraz organizacja roku akademickiego.
Jednostkę tworzą specjaliści z zakresu metodyki kształcenia zdalnego, informatycy posiadający wiedzę i umiejętności niezbędne do bezpiecznego funkcjonowania platform e-learningowych, tworzenia multimediów wykorzystywanych w kursach online oraz komunikacji z grupami docelowymi. Pracują w trybie zdalnym, a ich „biurem” jest zespół utworzony w systemie MS-Teams.
- Wszyscy jesteśmy pracownikami naszego Uniwersytetu i realizujemy zadania w ramach dodatkowych obowiązków, co chciałbym podkreślić. Stąd też prosimy o wyrozumiałość w przypadku dużej liczby zgłoszeń i próśb. Będą one realizowane w możliwie szybkim terminie - mówi dr hab. inż. Ireneusz Laks. - Nauka w trybie zdalnym to proces, który zależy od wielu czynników, wśród których istotne są nie tylko kwestie techniczne, ale również zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron. Liczę na zrozumienie i zaangażowanie całej społeczności akademickiej w rozwój naszego uniwersytetu w tym obszarze – reasumuje.
Kontakt do Centrum e-Learningu: cel@up.poznan.pl.
Skład osobowy Centrum e-Learningu:
Imię i Nazwisko |
Funkcja |
Jednostka UPP |
Zakres obowiązków |
Ireneusz Laks |
Kierownik Centrum |
Katedra Budownictwa |
Kierowanie zasobami Centrum, tworzenie materiałów szkoleniowych i wytycznych dla kształcenia zdalnego. |
Zbigniew Walczak |
Metodyk kształcenia na odległość |
Katedra Budownictwa |
Tworzenie materiałów szkoleniowych, prowadzenie szkoleń, wspomaganie procesu tworzenia multimedialnych materiałów e-learning. |
Maciej Banaszak |
Informatyk- administrator systemów |
Ośrodek Informatyki |
Obsługa, utrzymanie i integracja systemów e‑learning MS Teams i Moodle oraz kont użytkowników. |
Krzysztof Napierała |
Informatyk- administrator systemów |
Ośrodek Informatyki
|
Administrator systemów, integracja z innymi systemami informatycznymi Uczelni, zarządzanie kontami na platformie MS Teams oraz Moodle. |
Bartosz Wierzejewski |
Informatyk- administrator systemów |
Ośrodek Informatyki
|
Obsługa, utrzymanie i integracja systemów e‑learning Google for Education i Moodle oraz kont użytkowników. |
Robert Lesiński |
Administrator strony WWW |
Ośrodek Informatyki
|
Upowszechnienie informacji o Centrum, komunikacja wewnętrzna. |
Iwona Cieślik, Rzeczniczka prasowa UPP
Aleksandra Łozowska, Dział Projektów