Wirtualne laboratorium - filmy dydaktyczne Katedry Chemii

Wersja do wydrukuWersja do wydruku

W obecnej rzeczywistości, gdy nauka prowadzona jest w sposób zdalny, materiały audiowizualne i inne media to ważne narzędzie dydaktyczne. Umiejętnie wykorzystywane, w znacznym stopniu przyczyniają się do unowocześnienia procesu nauczania o czym wiedzą pracownicy Katedry Chemii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

 

„Po zakończonym semestrze letnim roku akademickiego 2019/2020, kiedy realizacja zajęć zdalnych była bardzo utrudniona i spodziewając się w październiku powrotu do ćwiczeń w formie niestacjonarnej, postanowiliśmy się do tego przygotować – mówi prof. UPP dr hab. inż. Izabela Ratajczak Kierownik Katedry Chemii UPP. „W okresie letnim opracowaliśmy scenariusz, a następnie nagraliśmy filmy „krótkometrażowe” prezentujące część eksperymentalną ćwiczeń laboratoryjnych z chemii zgodnie z programem studiów dla studentów wszystkich Wydziałów naszej Uczelni” – tłumaczy prof. Izabela Ratajczak.

 

W tym celu, w laboratoriach zostały przygotowane mobilne studia filmowe, ze sceną i oświetleniem, na których pierwszoplanowe role odgrywały probówki, kolby, statywy i inny sprzęt laboratoryjny. Kilka ekip filmowych, w skład których wchodzili pracownicy Katedry Chemii, przygotowało materiał dydaktyczny, składający się z kilkudziesięciu krótkich form filmowych, prezentujących fragmenty doświadczeń laboratoryjnych. W ten sposób zostały przygotowane video-pomoce dydaktyczne, które pozwoliły na realizację zdalnych ćwiczeń z takich tematów jak analiza kationów i anionów, analiza alkacymetryczna, redoksometryczna, kompleksometryczna, kolorymetryczna, badanie właściwości buforów, szybkości reakcji, otrzymywania i oczyszczania związków organicznych i wiele innych. Nagrane filmy, następnie odpowiednio zmontowane i opatrzone logotypem Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz danymi adresowymi i zdjęciem Katedry Chemii, utworzyły swego rodzaju wirtualną bibliotekę na potrzeby zajęć dydaktycznych z chemii.

 

Każdy z nauczycieli akademickich, przystępując do kolejnych zajęć w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021, może bez ograniczeń korzystać z zasobów tego video-zbioru, tworząc na potrzeby danego ćwiczenia, swoisty patchwork filmowy. Należy podkreślić, że sam materiał filmowy został przygotowany w wersji niemej dzięki czemu jest stosunkowo uniwersalny, natomiast już podczas zajęć on-line ze studentami, kiedy zostaje uzupełniony o autorski komentarz wykładowcy, staje się dydaktycznym wirtualnym „arcydziełem”. „Dostrzegając dobre strony, w tej jakże trudnej nauce zdalnej, należy podkreślić, że dzięki nagraniom filmowym, mamy możliwość zwrócenia studentom uwagi na najdrobniejsze szczegóły i niuanse niezwykle ważne w precyzyjnym wykonaniu każdego doświadczenia w laboratorium chemicznym" – podsumowuje projekt prof. Izabela Ratajczak.

 

Iwona Cieślik
Rzeczniczka prasowa UPP